Gezond eten, weerstand en afvallen

Gezond eten, uitgelicht

Een gezond mens heeft een goed werkend afweersysteem. Maar door allerlei oorzaken en randverschijnselen, zoals bijvoorbeeld stress, niet kunnen slapen, of niet gezond eten, kan het afweersysteem overbelast zijn. Dat betekent dus kort gezegd, dat je dan sneller ziek kan worden.
Vooral slechte voeding en de wisselwerking met stress is een veel voorkomend probleem.

In dit artikel lees je van alles over betere voeding, eventueel op dieet gaan, ‘gewoon’ afvallen, voedselallergie en meer.

Weerstand

Bij een gezond mens hoort het lichaam in balans te zijn. Slapen, werken, sporten en voeding…alle organen zouden perfect samen moeten werken. Het immuunsysteem, onze weerstand tegen schadelijke bacteriën, zorgt er bij ons voor, dat we niet ziek worden. Maar als een of meerdere organen het moeilijk krijgen, door welke reden dan ook, is die balans verstoord.

Vaak gebeurt dat door slechte voeding in combinatie met stress. Ook na een operatie, te lang gebruik van anti-biotica en door te zwaar werk/ sporten en teveel alcohol kan het afweersysteem ontregeld zijn.

Tips om je klachten door stress te verminderen lees je hier.

Voeding

SnacksBij het eten van slechte voeding op de wat langere termijn, komen herhaaldelijk gifstoffen en slechte bacteriën op een te grote schaal in ons lichaam terecht.
Dat kan komen door het nuttigen van te veel vetten, suikers, alcohol en dergelijken.

Nu heeft ieder mens een -van jongs af aan- opgebouwde darmflora, een verzameling ‘goede’ bacteriën, die ons helpt met het verteren en verwerken van voedsel.

Darmen

Die darmflora raakt dan op den duur in onbalans, waardoor het voedsel niet goed meer wordt opgenomen. Darmen
De darmen zijn een van onze belangrijkste organen.

Ook als de afvalstoffen niet goed meer worden afgevoerd, kunnen die zich overal in het lichaam ‘ophopen’. Gewichtstoename is het resultaat. Uiteraard heeft dat een zeer negatieve invloed op ons afweersysteem.

Schimmels, parasieten

Als ons afweersysteem al een tijd lang uit balans is en men eet nog steeds slecht voedsel, dan kunnen zich in de darmen schimmels en parasieten nestelen. Deze geven ook weer giftige stoffen af. Ook het Candida syndroom (sommigen spreken van lekkende darmsyndroom) is wel bekend hierom.

Candida syndroom

BacteriënEen gistachtige schimmel, Candida albicans, kan door voortdurende stress situaties en uiteraard slechte voeding door het darmslijmvlies heen ontsnappen.
Dan komt het in de bloedbaan terecht en kan het zich door het gehele lichaam verspreiden. Ook langdurig gebruik van antibiotica kan dit veroorzaken.

Veel voorkomende symptomen zijn een slecht immuunsysteem, spijsverteringsklachten en allergieën, waaronder ook voedselallergieën.
Twee op de drie mensen met chronische gezondheidsklachten zouden hier mee te maken hebben.

Tips om af te vallen

Eerst even paar belangrijke tips, om je voedselgebruik aan te passen.

  • Stop met al het magnetron voedsel.
  • Eet geen kant-en-klare maaltijden meer uit de supermarkt.
  • Drink minimaal twee liter bronwater per dag. Zónder prik. Geen frisdrank.
  • Eet zilvervliesrijst en volkoren pasta. In het begin voorzichtig met koolhydraten.
  • Eet brood zonder gist.
  • Eet zoveel mogelijk biologisch.
  • Gebruik geen suiker meer en ook geen kunstmatige zoetigheid, zoals aspartaam.
  • Gebruik geen alcohol, of het moet een glas droge witte wijn zijn, dat is niet zo erg.
  • Een hele belangrijke is ook: gebruik geen boter of margarine op je brood.
  • Bak je vlees in kokosolie of olijfolie.
  • Laat chips en alle snacks liggen.
  • Drink geen melk. Liefst helemaal geen zuivel. Biogardekwark en geitenkaas mag wel.

Nee tegen magnetronGebruik vooral je gezonde verstand. SuikerEn wees streng voor jezelf. Niet te streng, het moet wel leefbaar blijven, want als je te streng op dieet gaat, kun je mentaal in een negatieve spiraal komen en heeft het weinig zin. Voorbeeld: als je doorgaans iedere dag een wijntje bij eten drinkt, doe je dat nu twee weken niet en daarna kun je dat gewoon weer oppakken.

Je zult na een paar weken al een enorm resultaat zien.
In bijna alles zit suiker tegenwoordig. Een extra tip over suikervrij eten vind je hier.

Tips voor gevorderden

Het is de bedoeling, dat je bij alles wat je koopt, bijvoorbeeld in de supermarkt, je goed op het etiket kijkt, wat er op staat en wat er allemaal in het product zit. Om te beginnen laten we alles liggen met de volgende ingrediënten:

  • E-nummers
  • Gistextract
  • Zoetstoffen (suiker, aspartaam, fructose etc)
  • Alles met palmolie en bakproducten met zonnebloemolie

E-nummers

Ook is het tegenwoordig ‘in’, om E-nummers niet meer zo te noemen. De fabrikant ziet, dat de consument steeds slimmer wordt. Daarom denken ze, dat door E-nummers bij hun scheikundige naam te noemen,  consumenten het tóch kopen.
Een voorbeeld: E951, een van de gevaarlijkste chemische zoetstoffen, heet Aspartaam.

Een beter voorbeeld: E340, kaliumfosfaat, een zeer schadelijke toevoeging, als emulgator. Je kunt je voorstellen, dat er nog veel langere namen zijn. Laat het liggen bij twijfel.

Er zijn verschillende websites, die ook nog eens verschillen qua schadelijke E-nummers. Daarom adviseer ik zoveel mogelijk dit voedsel, met allerlei chemische toevoegingen, te laten liggen. Klik HIER voor meer informatie over E-nummers.

Dieet

Wil je zéker weten, dat je geen voedselallergie hebt? Dan raad ik je toch aan, om even je ‘binnenwerk’ te laten testen.Anatomie van darmen
Dit kun je bij de huisarts vragen, bij een gezondheidscentrum, maar ook gewoon bij een alternatieve arts. Vaak hebben zij apparatuur, om via frequenties te meten, of je schimmels, parasieten of andere slechte bacteriën in je systeem hebt.

Voeding deel 2

VitaminepillenVrijwel iedereen heeft wel eens gehoord van de ‘schijf van vijf’. Een afwisseling in het dagelijkse eetpatroon, om zo de juiste voedingsstoffen in een week binnen te krijgen. Nu is het logisch, dat men dit aanvult met het eten van fruit. In fruit zitten in het vruchtvlees bijvoorbeeld enzymen, die niet in vitaminepillen zitten.

Vitamine C kun je wat mij betreft in pillenvorm dagelijks nemen. Als je vanaf 2000 mg per dag neemt, is dat een goede aanvulling om je immuunsysteem op peil te houden. Meer mag natuurlijk ook, zeker als je afweer even wat minder is. Bij flink sporten, neem vitamine B (complex) en magnesium.

Overgang

Zodra je wat ouder wordt en je wilt afvallen, merk je dat dat niet meer zo gemakkelijk gaat als vroeger, door bijvoorbeeld als een gek te gaan sporten. Toch is het best eenvoudig, om je eetpatroon en mindset aan te passen en daardoor al een uitstekend begin te maken.

Tips over afvallen tijdens de overgang vind je hier. (ook geschikt voor heren)
Het begin is altijd moeilijk, maar de aanhouder wint.

Recepten

Wil je gewoon thuis lekker zelf gaan afvallen, of een plan maken voor een andere levensstijl, of wil je liever recepten gaan gebruiken, voor beter en gezonder eten? Dat kan!Afslank receptenbijbel

Als je het boek van drs. Oscar Helm boek bestelt, krijg je meteen vele kortingen en veel tips en online ondersteuning. Al meer dan 3000 mensen zijn al afgevallen door zijn geweldige afslank receptenbijbel.

Klik HIER voor meer info >>

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *