Slapeloosheid

slapeoosheid - uitgelicht

In dit artikel geef ik je tips om beter te kunnen slapen en technieken tegen slapeloosheid.
Een mens slaapt een groot deel van zijn/ haar leven. Om precies te zijn: ongeveer een kwart tot een derde. Het ligt natuurlijk aan wat voor werk iemand verricht en ook de leeftijd is bepalend.

Iemand van 70 slaapt maar tot zo’n zes uur per dag en iemand van 10 doet dat zo’n negen á tien uur per dag. Het is dus van groot belang, dat mensen een goede nachtrust hebben. Als men niet goed slaapt, herstelt het lichaam niet goed.

Wat gebeurt tijdens de nachtrust?

Slapende vrouwAls je gaat slapen, moet het lichaam herstellen van de dagelijkse bezigheden. Dat is niet alleen fysiek, zoals bijvoorbeeld de spieren rust gunnen en het herstellen van eventueel opgelopen wondjes, maar ook mentaal. Dat gebeurt als je droomt. Dan worden er processen in je hersenen verwerkt, die je die dag hebt meegemaakt, of die je al tijden met je meesleept.

Slaapcyclus

De nachtrust kent verschillende fasen:
De diepe slaap, waarbij men maar moeilijk wakker te krijgen is en waarbij de hersenen rusten.
De REM-slaap, waarbij men vaak droomt en de ogen heen en weer bewegen. (REM staat voor Rapid-Eye-Movement)

Deze cyclus herhaalt zich meerdere keren per nacht, maar worden telkens wel korter.

Slapeloosheid

De hersenen werken continu. Processen waar je geen vat op hebt, zoals bijvoorbeeld je hartslag en de spijsvertering, worden door je hersenen aangestuurd. Als je continu ligt te piekeren voordat je slaapt, zul je niet kunnen slapen, tenminste niet snel. Je hartslag en ademhaling worden dan onbewust versneld, waardoor de slaapproblemen alleen maar erger worden.

Wake up too earlyDit betekent bijvoorbeeld, dat mensen die erg veel last hebben van stress, over het algemeen slechte slapers zijn.
Verderop in dit artikel staan tips, om eenvoudiger in slaap te kunnen vallen.

Melatonine

Als de daglichtperiode eindigt en het dus donker wordt, geven de hersenen een seintje aan de pijnappelklier, die dan melatonine aanmaakt, waardoor het lichaam beter in slaap valt. Dit stofje zorgt ervoor dat u zich ‘moe’ voelt en dus graag wil gaan slapen. Daglicht zorgt ervoor, dat deze stof geneutraliseerd wordt.

In de winkel kunt u vaak gewoon melatoninepillen kopen. Bij de een werkt dat goed, terwijl dat bij de ander een averechts effect heeft.

Tips om beter te slapen

Sport

Joggede manGa sporten. Maak het lichaam fysiek moe, door lekker je spieren te gebruiken. Duursport zou hierbij het beste zijn, maar je kunt uiteraard zelf  het beste uitmaken, wat het beste voor je lichaam is.

Als je jezelf helemaal afmat in de sportschool en na een of anderhalf uur thuiskomt, helemaal moe, dan is het uitstekend. Je zult goed slapen.
Tenzij je anderhalf of twee uur wil gaan zwemmen, niet iedereen is hetzelfde namelijk.  Enkele tips vind je ook hier.

Regelmaat

Ga op vaste tijden slapen. Doe dit ook met eten en eigenlijk ook met sporten.
Het gaat er uiteindelijk om, dat de biologische klok van het lichaam regelmaat krijgt. Dit is een belangrijke tip!

Licht in de avond

Als je ’s avonds veel tv kijkt, kijk je eigenlijk naar het verkeerde licht. Er komt namelijk teveel ‘wit’ licht uit de tv. En je weet: dat neutraliseert de melatonine in je lichaam, waardoor het weer langer duurt, voor je in slaap valt.
man die tv kijktOok als de tv programma’s erg intensief zijn qua beleving, of veel denkwerk vergen, val je wat minder snel in slaap.
Hetzelfde geldt uiteraard voor laptops en pc-monitors en helemaal voor pubers, die in de nacht nog even snel hun mobieltje willen checken.
Kinderen die de hele nacht stiekem onder de dekens op hun geliefde smartphone bezig zijn, krijgen zo niet alleen te weinig nachtrust, maar komen ook erg moeilijk in slaap en zitten een dag later als een zombie in de klas.

Voeding

Eet een banaan, voor je gaat slapen. Veel mensen hebben last van een flink hongergevoel, voor ze willen slapen.Bananen
Waarom een banaan? Een banaan is licht verteerbaar, wordt snel opgenomen en je zal dus minder last hebben van je spijsvertering, die minder hard hoeft te werken.

Als je snacks eet, een broodje, een bord overgebleven maaltijd, of iets anders, gaat je spijsvertering weer vol aan de slag en zal je nachtrust daaronder lijden.

Alcohol

Het is beter, om laat in de avond geen alcohol te nuttigen. Van alcohol krijg je het vaak eerst warmer, je hart gaat sneller kloppen en je organen moeten harder werken, om de alcohol en andere stoffen uit je lichaam te filteren. Dit ondanks het feit, dat men vaak gemakkelijk in slaap valt. Dat lijkt misschien lekker en handig, maar de natuurlijke cyclus wordt gestoord, doordat het lichaam geen volledige rust kent.

En verder nog deze tips

Het is misschien een goed idee, om een stukje te gaan wandelen, een half uurtje voor het slapen gaan. Niet in de drukke stad met veel lawaai en licht uiteraard. Waarom is dit een goede tip?  Omdat je dan geen tv kijkt, geen overmatig veel licht ziet en je bent lichtjes in beweging en dus span je het lichaam niet teveel in.

Probeer te concentreren op je ademhaling, zodra je in bed ligt. Laat je niet afleiden door andere geluiden. Aanvankelijk zal er iets minder geslapen worden, maar na een poosje zul je merken, dat het beter gaat.

DoucheNeem een warme douche voor je gaat slapen.
Als je graag een boek leest in de avond, doe dat met zo weinig mogelijk licht.

En zorg dat het geen superspannende pageturner is, of dat je continu in een deuk ligt.

Een andere tip van mij is: luister naar rustige muziek. Dit kunt u best combineren met bijvoorbeeld werken achter uw scherm, zolang het licht maar is aangepast. U kunt hier software downloaden, om uw scherm slaapproof te maken.

 

Cursus ‘Perfect slapen in 7 stappen’

Wil je nou écht professionele hulp bij je slaapproblemen, maar heb je even niet zo veel te besteden? Dan is deze cursus misschien wel de oplossing voor je. Deze bestaat uit een boek, die je een dag na bestellen in de brievenbus krijgt, een digitale versie daarvan in je mailbox, een jaar lang gratis ondersteuning daarvan en een tijdelijke gratis cursus ‘Dieper Slapen’ en nog meer.

Klink HIER om direct te profiteren van tijdelijke korting >>

Perfect-Slapen-in-7-Stappen

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *